CUPIDO

In de jaren zestig wordt het bouwen van exclusieve zeiljachten te duur en raakt de (binnenvaart)reparatie in een dip. Omdat er vanuit de markt vraag naar is, start Hitters-Proost met seriebouw van motorkruisers. Er wordt een eigen ontwerp gemaakt, dat eerst op schaal van blik gebouwd wordt, om zo weinig mogelijk afval van staalplaten te hebben. Het model wordt Cupido genoemd, naar de god van de liefde ('en omdat het een gemakkelijke naam is').

De eerste Cupido, ook Cupido geheten, wordt in 1965 voor eigen rekening gebouwd.

De eerste Cupido's zijn 8,30 meter lang (Cupido 65), vervolgens worden ze 9,30 meter (Cupido 66), 10,30 meter, 11 en uiteindelijk zelfs meer dan 12 meter. Daarnaast zijn er een aantal van 7,30 meter gebouwd (Cupido 68). De modellen van 8,30 en 11 meter zijn het meest verkocht. Sommige klanten hebben in de loop der jaren twee, of zelfs drie Cupido's laten bouwen. Veel klanten van de werf kwamen uit Duitsland.

Kenmerk van alle Cupido's is het anker in de voorsteven. Daarnaast hebben ze allemaal een serienummer bakboord achter, net onder de waterlijn. De toevoeging 'de Luxe' doet zijn intrede als de schepen voorzien worden van een achterkajuit (met teakhouten schuifluik en deur).

Behalve als standaarduitvoering, konden de Cupido's ook als casco geleverd of naar wens van de opdrachtgever ingedeeld worden.

Op 8 mei 1966 worden er vier Cupido's tegelijk gedoopt. Het Brabants Dagblad wijdt er een artikel aan:

VIER LUXE MOTORKRUISERS LIEPEN VAN STAPEL

HOOGTEPUNT VOOR HITTERS-PROOST

(Van een onzer verslaggevers)
Den Bosch, 9 mei. – In de annalen van de Bossche scheepswerf Hitters-Proost wordt 8 mei 1966 met gouden letters geschreven. Zaterdag gleden er namelijk vier luxe motorkruisers, gepavoiseerd tot het kruintje boven de kajuit, het Diezewater in. De bootjes zijn gemaakt naar een ontwerp van de scheepsbouwer zelf, die zich daarbij heeft laten leiden door zijn praktische kennis, geput uit jarenlange ervaring. Het resultaat mag er zijn. Behalve, dat de bootjes door hun vorm en kleur een weldaad zijn voor het oog, zijn ze zowel geschikt voor de binnenwateren als voor een trip op de woelige baren van de zee.

Met hun dure filmapparatuur bestookten de kersverse eigenaren van de nog ongedoopte kruisers in allerlei standen hun kostbaar bezit. De kapitein van ,,C.S. Forrester” was zo ,,in”, dat hij bij de tewaterlating van de derde kruiser met een luidkeels ,,stand by” uiting gaf aan zijn opgekropte emoties. De plons in het water verliep voor elk va de vier jachten letterlijk op wieletjes. Alleen zorgde bij twee bootjes de doopplechtigheid voor wat strubbelingen. De eigenwijze flessen weigerden in scherven te vliegen. Ze kwamen pas tot andere gedachten toen ze door een stevige mannenhand op de boeg werden getimmerd. De vier maal herhaalde afvaartoperatie werd vanaf de Diezebrug door tientallen voorbijgangers belangstellend gadegeslagen.

Naar de mening van scheepsbouwer J. Hitters zal de belangstelling voor de kleine motorkruiser toenemen om twee redenen: het slechte weer, waardoor het zeilen als uitgezochte vakantiebezigheid voor waterportliefhebbers geen onverdeeld genoegen meer is en de jachtige tijd. ,,De mensen hebben haast en willen geen tijd meer verdoen met lange voorbereidingen,” aldus de heer Hitters. Zijn cupido-kruisers, die men desgewenst  in de 30 p.k.- of 42 p.k.-klasse kan krijgen, vliegen de werf af. Terwijl Verolme moet bidden en smeken om een redelijk gevulde orderportefeuille, weet Hitters-Proost niet meer waar hij kijken moet (,,Ik loop achter op mijn levertijd”). Als dat zo doorgaat heeft Nederland aan een wegenplan niet voldoende. Het zal gecompleteerd moeten worden met een gedurfd ,,riveirenplan”, liefst met 4-baans waterwegen......

De CS Forester werd overigens niet met champagne, maar met whisky gedoopt!

In totaal zijn in Den Bosch zo'n 17 à 18 Cupido's gebouwd. 1966 wordt een nieuw bedrijfsterrein gekocht, in Maren-Kessel. De reden hiervoor is niet alleen uitbreiding, maar ook het feit dat de Gemeente 's-Hertogenbosch de huur van het terrein aan de Oliemolensingel opzegt. In Maren wordt op een stuk landbouwgrond aan de Burgemeester Smitsweg, niet ver van het veer naar Alem, een nieuwe loods gebouwd. Voortaan worden de Cupido's een stukje over de weg vervoerd en dan naast de veerstoep in de Maas te water gelaten.

Het Brabants Dagblad bericht hierover:

HITTERS-PROOST HEEFT DOOR TOENEMENDE VRAAG TEKORT AAN BEDRIJFSRUIMTE

BOSSCHE SCHEEPSWERF GAAT OOK PLEZIERBOTEN BOUWEN BIJ MAREN

(Van een onzer verslaggevers)
Den Bosch, 17 febr. – Om te voorzien in het tekort aan bedrijfsruimte op de werf te Den Bosch, gelegen op de kruising van Dommel en Zuid-Willemsvaart zal de firma Hitters-Proost binnenkort een tweede werf vestigen bij Maren, om precies te zijn: tussen Maren en 't Wild ter hoogte van het Alemse veer. Over enkele maanden zullen de eerste boten er van stapel lopen. Het tekort aan ruimte op de werf in Den Bosch is een gevolg van de groeiende vraag naar plezierboten, waardoor de laatste jaren de orderportefeuille steeds dikker en de levertijd steeds lange werd.

Hitters-Proost is al 52 jaar een bekende naam in scheepsbouwkringen. De werf, een markant punt vanaf de Diezebrug gezien was vóór de laatste wereldoorlog gevestigd aan de St. Janssingel. Bij de tewaterlating moest deze weg worden afgezet, waarna de boot via singel en dijk in de Dommel werd gebracht. Tegenwoordig gaat een tewaterlating minder spectaculair in zijn werk. Men takelt de  boot met een lier op een van luchtbanden voorzien onderstel, waarna het scheepje het water in wordt gereden.

Stalen boten

Ook de produktiemethoden zijn ingrijpend veranderd. In tegenstelling met vroeger maakt de werf uitsluitend stalen boten (op het ogenblik een cruiser van het knikspant-type, genaamd ,,Cupido”). De romp van het schip wordt (als plattegrond getekend) op ware grootte uitgeslagen op een grote vloer. Hiervan maakt men mallen, die als vorm dienen voor elke boot van de serie. Men kan dit proces vergelijken met een stukje zilverpapier, dan men om een potlood wikkelt. Wanneer men het potlood er uit trekt,  blijft het papier in de vorm achter. Daarna ondergaat de stalen romp enkele bewerkingen om de roest te weren. De scheepshuid, die vroeger geplamuurd moest worden, voordat hij ,,strak” was, bezit deze gladheid tegenwoordig automatisch door het gewijzigde produktieproces.

Op deze wijze bouw de werf Hitters-Proost twee casco's per maand. In maren zullen acht schepen per maand worden afgeleverd.

Veel kopers bestellen tegenwoordig alleen maar een casco. Betimmering en verdere outillage verzorgen ze zelf, waardoor de kosten  van een boot aanmerkelijk gedrukt worden.

Dover-Den Bosch

De heer Hitters test persoonlijk elk schip, alvorens het op te leveren. Hij heeft namelijk niet alleen verstand van bouwen, maar ook van varen. (Met zijn klipper ,,Passaat”, die bij de werf ligt voer hij onlangs in twee dagen van Dover naar Den Bosch!).


Zijn boten zijn verspreid over de hele wereld. De Amerikaanse industrieel Rockefeller bezit er een evenals een Engelse Lord; in de Kongo varen enkele cruisers ten behoeve van de missie. Verder kan men ze overal in Europa aantreffen. In Nederland werden de meeste scheepjes tot voor kort boven de grote rivieren verkocht. De laatste jaren komen er echter meer en meer liefhebbers uit de Bossche contreien. Op 7 mei a.s. zullen bijvoorbeeld vier boten tegelijk te water worden gelaten, waarvan er drie in Den Bosch zullen blijven en één naar Waalwijk gaat. Op de nieuwe werf bij Maren zal plaats zijn voor vijftien man personeel (in Den Bosch 5). Het bedrijf in Den Bosch blijft bestaan, zodat de passant op de Diezebrug die bedrijvigheid niet zal behoeven te missen.

In 1969 verhuist de familie Hitters zelf ook naar Maren-Kessel, naar het voormalig gemeentehuis, dat Camelot genoemd wordt. Rond 1970 wordt het bedrijf een BV. In deze periode wordt ook geprobeerd een nieuw ontwerp, gebaseerd op Deense kotters, in serie te gaan bouwen, maar dit model slaat niet aan. De enige 'Denmark Sailer' die gerealiseerd is, is de Faja Lobby.

Het Eindhovens Dagblad van donderdag 6 maart 1969 bericht hierover:

VISSERSBOOT STOND MODEL VOOR DE RUSTIEKE DENMARK-SAILER

HITTERS-PROOST IN MAREN BOUWT EEN PLEZIERSCHIP VOOR BIJNA 'N TON

Hitters-Proost in Maren-Lith is een van die vele kleine scheepswerfjes in Nederland die het aardig rooien door plezierboten te bouwen naar eigen ontwerp. De nu 54 jaar oude werf, eigendom van de heer J. Hitters, heeft de laatste jaren naam gemaakt met een serie van plm. 75 ,,Cupido's”, motorjachten in de lengtematen 7.30, 8.30 en 9.30 meter.

Mini-scheepsbouwer Hitters heeft – en de komende Hiswa is zijn uitgangspunt – nu het roer omgegooid naar een groter schip, want daar is vraag naar (twaalfmeterjachten zijn 'in'). Een studiereis naar vissersdorpen in Frankrijk en Denemarken deed hem terugkomen naar zijn werf aan de Maas met het idee voor de nu gereedgekomen ,,Denmark-Sailer”. Het is een volledig zeewaardig schip met een combinatie van knikspanten en rondbouw. ,,Ruimtewinst en veel goedkoper bouwen”, zegt de heer Hitters, met een stalen romp en stalen dekken die gespoten zijn met oersterke verf waarin zandgruis, met teak-betimmering van de verblijven voor de acht mensen die aan boord kunnen leven.

Midden op het dek een open stuurgat, want de ,,Denmark-Sailer” is allereerst een zeilboot (hoewel er een 80 pk motor in ligt) en zeilboten kun je niet sturen vanuit een hut.

Het meest opvallende van dit schip – dat 95.000 gulden, geheel ingericht, moet gaan kosten en waarvan Hitters er drie per jaar zou kunnen maken – is de enorme achterspiegel met grote patrijspoorten, die een zeer rustiek effect geeft. Aan de hele lijn is trouwens goed te zien dat vissersboten model stonden. Hoe de tweemaster er volledig opgetuigd in het water zal uitzien moeten we natuurlijk maar afwachten, maar op het droge zag het casco er al heel plezierig uit.

Foto: Botenbouwer J. Hitters met de ,,Denmark-Sailer”-in-aanbouw in zijn werf aan de Maas.

Tussen de seriebouw door wordt in 1974 het zeiljacht ('Cupido Sailer') So Fong opgeleverd voor eigen gebruik. In de jaren zeventig worden ook nog drie multi-knikspant zeiljachten gebouwd ('Cupido Royaal').

Tot eind jaren zeventig neemt Hitters-Proost ook nog regelmatig deel aan beurzen. In de loop de tijd is geëxposeerd in Brussel, Amsterdam (Hiswa), Maastricht en Scheveningen.

In 1977 wordt een tweede loods gebouwd. Er werd op de werf ook gebruik gemaakt van een verplaatsbare nissenhut. 

In 1984 wordt een woonhuis bij de werf gebouwd. In de jaren daarna komt de nadruk geleidelijk op winterberging en onderhoud te liggen, in plaats van op nieuwbouw.

De laatste Cupido die gebouwd werd, is van twee motoren voorzien. De bouwlijst met alle Cupido's is verloren gegaan.

In 1992 wordt de kraanwagen te koop gezet. Op 31 mei 1996 houdt de firma Hitters-Proost officieel op te bestaan. Een paar jaar later worden ook de loodsen, die al verhuurd werden, en het huis verkocht.

 

De eerste Cupido(s) - Den Bosch

Eerste Cupido in de loods Eerste Cupido in de loods (2) De eerste Cupido ('65). Dit schip wordt later verkocht aan een leraar, Jan Meilink. afmetingen Cupido 65 Cupido voor de loods diverse Cupido's diverse Cupido's diverse Cupido's diverse Cupido's diverse Cupido's diverse Cupido's Proefvaart Proefvaart Te waterlating 1968 interieur Cupido 66 De cupido 68 (7,30 m) Cupido 68 in kleur Cupido 68 in kleur (2) Cupido in kleur Zes Cupido's (en de Passaat)

Viervoudige doop

Henny Henny Mike CS Forester CS Forester nummer 4 (naam onbekend) De vier Cupido's op de helling. Twee andere langszij de Passaat. 6 Cupido's bij de Passaat langszij zes Cupido's op een rij zes op een rij De Camiel, Majorie, Mike, Galene, CS Forester en Henny in kleur

Beurzen

Cupido 65 op dieplader op weg naar boatshow in Brussel Cupido 65 op dieplader op weg naar boatshow in Brussel Cupido 65 op dieplader op weg naar boatshow in Brussel Cupido 65 op wagen, waarschijnlijk voor een beurs Cupido 65 op wagen, waarschijnlijk voor de Hiswa Cupido 65 op wagen, waarschijnlijk voor de Hiswa Cupido op beurs, waarschijnlijk de Hiswa Twee Cupido's op de Hiswa Boatshow, waarschijnlijk in Maastricht

Werfplaatjes

Werfplaatje 's-Hertogenbosch Werfplaatje Maren

Maren

Maren 1967 voor de loods tweede loods het later bij de werf gebouwde woonhuis

Meer Cupido's

in de loods in de loods In de loods voor de loods interieur Cupido 66 Cupido De Luxe Endymion II (waarschijnlijk 8,30 m) Delia (10,5 m, eigenaar wschl Dupree) NB 10,5m hadden rechtere steven dan 11m Blacky (11m, eigenaar Schwartz) Angelique (12,5 m, eigenaar Verspeek) Victoire

Cupido's (z)onder zeil

Ambassador Faja Lobby (Denmark Sailer, 1968, eigenaar Rodenburg) So Fong (Cupido Sailer, 1974, eigenaar Hitters)

Transporten en tewaterlatingen

tewaterlating 'Cupido' bij de veerstoep in Maren tewaterlating cascotransport naar zandstraalbedrijf in Nuland cascotransport naar zandstraalbedrijf in Nuland (2) transport Capriole (eigenaar Reichelt) zie https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/uitzonderlijk-vervoer transport Halean (eigenaar Ruger) in 1975 transport Halean transport Halean Doop Halean tewaterlating halean transport Cito (1) transport Cito (2) transport Cito (3) transport Cito (4) transport Victoire (eigenaar van de Knaap) transport Victoire (2) doop Victoire Victoire te water

Winterberging

winterberging winterberging winterberging Winterberging

Advertenties

Telegraaf 1965 Telegraaf 1966 Telegraaf 1968 Telegraaf 1989 Telegraaf mei 1992